Kohtalon vuonna 2020 saimme perinteisten joulukilojen lisäksi vielä koronakilot. Läski ei ole kuitenkaan ikuista. Voitamme sen oveluudella ja kärsivällisyydellä.

 

Käsi pystyyn ne, jotka hakivat turvaa leipomisesta – ja leipomusten syömisestä – kun ulkona vaani tuntematon uhka. Kun stressi astuu ovesta sisään, terveelliset elintavat lentävät ikkunasta ulos. Stressaantuneena lipsumme ensimmäisenä nukkumisesta, ruoasta ja liikunnasta – juuri niistä asioista, jotka pitävät painon kurissa. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi viisi arkielämään sopivaa vinkkiä, joilla saat itsesi takaisin. Uusi vuosi, uusi elämä.

 

Anna kaloreille kyytiä liikkumalla – omilla ehdoillasi

 

 Liikunta polttaa rasvaa – ja kaloreita ennen kuin niistä tulee rasvaa. Jos pystyt, lisää arkeen itsellesi sopivaa liikuntaa. Imurointikin on liikuntaa. Vähäiseltä tuntuvasta liikkumisesta kuten kotitöistä voi kertyä päivän mittaan iso potti. Rytmitä liikunta ja lepo siten, ettet ylikuormita itseäsi. Sovita liikunta juuri sinun päivääsi: jos et illalla ehdi tai jaksa, treenaa aikaisin aamulla. Jos liikunnasta on ollut pitkä tauko, aloita rennommin.

 

Nuku nälkä hiljaiseksi

 

Uni vaikuttaa nälänsäätelyhormoneihin. Siksi riittävä uni edistää painonhallintaa ja laihdutusta. Unentarve on yksilöllinen, mutta useimmille riittää 7–9 tuntia. Pienikin määrä alkoholia saattaa häiritä yöunta, samoin liian räväkkä liikunta. Sen sijaan levollinen jooga voi auttaa saamaan unenpäästä kiinni.

Katso täältä Kir-Fixin hyvän unen jooga.

Apuvälineet hyvän unen joogaan löydä täältä  https://kir-fix.fi/tuoteominaisuus/kuntoutus/

Tukeudu tarvittaessa apuvälineisiin

 

Entä jos polvet kipeytyvät liikunnasta tai rajoittavat muuten? Polvituki voi tuoda avun ja liikunnan ilon. Kir-Fixiltä löydät paljon erilaisia polvitukia eri polviongelmiin Pelottaako polvi? Polvituki turvaa liikkumisen – Kir-Fix Oy (kir-fix.fi). Lue, miten muut ovat saaneet polvituista apua Mauri Valtonen – Kir-Fix Oy (kir-fix.fi) tai katso Mikko Kohosen kommentit (1) Kir-Fix polvituki Mikko Kohonen – YouTube  .

 

Ravitse itseäsi kunnon ruoalla ja mukavalla tekemisellä

Löydätkö itsesi aina syömästä jotain pientä? Keksi tilalle muuta tekemistä, joka tuottaa sinulle mielihyvää. Lue hyvää kirjaa tai lehteä, kudo villasukkia, tee ristikoita, käy virkistävällä lenkillä tai ehdota kumppanillesi hempeää hetkeä. Mieliteko riivaa yleensä vain hetken. Jos et anna sille heti periksi, se voi hälvetä melko nopeastikin. Säännöllisellä ateriarytmillä makeanhimo iskee harvemmin. Syö tarpeeksi isoja aterioita, että nälkä lähtee. Älä osta kotiin herkkuja, joille on vaikea sanoa ei. Kaupassa olet jatkuvan herkkupommituksen kohteena, ja jos sama jatkuu vielä kotonakin, herkku vie lopulta voiton. Kenenkään aivot eivät jaksa tällaista väsytystaistelua. Suunnittele viikon ruoat etukäteen ja tee niitä valmiiksi jääkaappiin tai pakastimeen. Näin kunnon ruokaa on saatavilla heti, ja herkuille jää vähemmän tilaisuuksia hyökätä. Vältä alkoholia. Alkoholi tuo kaloreita ja vie yöunet.

 

Älä pyri täydellisyyteen, sillä onnistumiseen riittää keskimäärin hyvä

 

Ole itsellesi armollinen. Kehu itseäsi jokaisesta hyvästä valinnasta. Kaikilla meillä on huonoja päiviä, mutta niistä selvitään. Älä vertaa itseäsi muihin, vaan etene täysin omaan tahtiisi. Jotta tulos jäisi pysyväksi, sopiva tahti on 0,5–1,2 kilon pudotus viikossa, lähtöpainosta riippuen. Hitaammat painonpudotusjaksot kuuluvat asiaan. Muista, että vaaka ei kerro kaikkea. Ja vielä lopuksi: mieti, miten puhut itsellesi. Sätitkö vai puhutko lempeästi kuin pienelle lapselle? Mitäpä jos näkisit itsesi pienenä lapsena. Mitä kannustavaa sanoisit?

 

Usko itseesi. Sinä pystyt tähän!

 

 

Lähde: PT Nadia Ammouri