Nuori yleisurheilija Chantelle Peter voitti nilkkavamman

Helsinkiläinen Chantelle Peter on vasta 15-vuotias, mutta on joutunut jo kokoamaan kaiken sisunsa loukkaantumisesta noustakseen. Haastattelussamme urheilua rakastava Chantelle kertoo nilkkavammastaan ja malttia vaatineesta kuntoutuksesta.

Ihmisen uljas pystyasento ja kymmenien kilojen elopaino keikkuvat vain kahden, joka suuntaan pyörivän nilkan varassa. Astut vähän sivuun mökkiterassin portaasta, koska kantamasi vadillinen uusia perunoita estää näkyvyyden. Siinä meni nilkka!

Nilkan nyrjähdys on yleisin tuki- ja liikuntaelimistön vamma. Onneksi löytyy hyviksi havaittuja keinoja nilkkavammojen hoitoon ja ehkäisyyn.

Chantellen tarinan perään keräsimmekin tiiviin tietopaketin nilkkavammoista.

Chantelle Peter: ”Lajista riippumatta on tärkeää ennaltaehkäistä vammojen syntyä ja hoitaa niitä oikein” 

Kir-Fix: Mikä on kilpailulajisi?

Chantelle: Päälajini on juokseminen. Päämatkani ovat 200–800 metrin matkat. Välillä toki tulee myös kokeiltua muitakin lajeja. Pidän myös suuresti pitkien aitojen juoksemisesta ja hyppylajeista.

Kir-Fix: Miten treenaat?

 

Chantelle: Treenaan kuusi kertaa viikossa seurani Helsingin Kisa-Veikkojen harjoitusohjelman mukaisissa harjoituksissa. Sen lisäksi viikossa tulee tehtyä pari omatoimista aamutreeniä. Lisäksi liikuntaa tulee koulussa URHEA-yläasteen liikuntatunneilla Haagan yläasteella. Rakastan liikuntaa!   

Kir-fix: Joulukuussa 2020 sattui ensimmäinen loukkaantumisesi. Mitä tapahtui?

Chantelle: Koulussa oli alkamassa viimeinen tunti ennen joululomaa – liikuntatunti. Pelasimme kaupunkisota-nimistä peliä. Väistin palloa, jolloin horjahdin ja nilkka vääntyi ulospäin niin, että koko kehon paino oli nilkan päällä.

Tilanne oli nopea suunnanmuutostilanne, ja jatkoin vain juoksemista. Tunsin kipua mutta halusin silti vain jatkaa pelin loppuun asti nyrjähtäneellä nilkalla. Minulle ei ollut ennen tapahtunut vastaavaa, joten en tiennyt mitä olisi kuulunut tehdä.

Kir-Fix: Milloin huomasit, että nyt taisi käydä pahasti?

 

Chantelle: Liikuntatunnin jälkeen huomasin pukuhuoneessa, että nilkka oli pahasti turvoksissa. Menin bussilla kotiin ja vasta kotona laitoin nilkan päälle kylmää. Parin päivän päästä tajusin, että kaikki ei ole hyvin. Nilkka ei lähtenyt paranemaan. Oikeastaan kipu vain paheni, kunnes käveleminen ja kevyt astuminenkin oli kivuliasta. Kävin röntgenkuvassa, jossa paljastui monen nivelsiteen repeämä.

Kir-Fix: Miltä tuollaisen diagnoosin saaminen tuntui?

Chantelle: Siitä alkoivat urheilu-urani kauheimmat kuusi viikkoa: en saanut ottaa yhtäkään juoksuaskelta kuuteen viikkoon. Elämä tuntui erittäin raskaalta, ja monet yöt menivät itkiessä. Kuitenkin jokin piti minua kasassa, ja lupasin itselleni, etten lopettaisi taistelua. Kuusi viikkoa kului, ja pääsin pikkuhiljaa taas treeneihin mukaan.

Kir-Fix: Miten kuntoutuminen sujui? Milloin pääsit taas treenaamaan?

 

Chantelle: Minulla oli kauheasti työtä tehtävänä, jotta pääsisin taas hyvään juoksukuntoon. Aluksi juokseminen tuntui raskaalta ja hieman kivuliaalta, ja juoksumäärät oli pidettävä vähäisinä. Pidin pään kylmänä ja jatkoin harjoittelua.

Pikkuhiljaa nilkka alkoi tuntua jo omalta, ja uskalsin tehdä harjoitusohjelman mukaisia täysiä harjoituksia täysillä vauhdeilla. Tähän päästiin kymmenen viikon kuluttua vammasta. Sitä edelsi ikuisilta tuntuvia nilkan vahvistamiseen käytettyjä tunteja sekä käyntejä fysioterapeutilla. 

Pääsin hyvään kuntoon toukokuun loppuun mennessä – kunnes Topi Raitasen vetämien esteharjoitusten yhteydessä nilkkani pyörähti uudelleen. Onneksi nyt ei käynyt niin pahasti kuin joulukuussa, ja nilkka parani puolentoista viikon juoksutauolla.

Kir-Fix: Millä fiiliksillä jatkat tästä eteenpäin?

 

 

Chantelle: Nilkkavamma jätti epävarmuuden aitomiseen. Kunto ei ehtinyt nousta aiemman vuoden SM-mitalitasolle, vaan jäin kauden tärkeimmissä kisoissa elokuussa kauas tavoitteistani.

Kauden lopulla juoksu alkoi kuitenkin taas kulkea. Nyt vihdoin alkaa tuntua siltä, että voin juosta myös aitavetoja pohtimatta kestääkö nilkka vai ei. Kir-Fix on ystävällisesti tukemassa pitkäjänteistä harjoitteluani ja urheilijapolkua kohti Suomen huippua – ja toivottavasti kansainvälisiin edustustehtäviin asti. 

Haluan tarinallani muistuttaa jokaista urheilijaa, kuinka lajista riippumatta on tärkeää ennaltaehkäistä vammojen syntyä ja hoitaa niitä oikein.  

Kiitos Chantellelle haastattelusta! On mahtavaa olla mukana tukemassa nuoren, määrätietoisen urheilijan matkaa.

Kir-Fix kysyy, guru vastaa

Näin ennaltaehkäiset ja hoidat nilkkavammoja

Porukastamme löytyy melkoisia guruja tuki- ja liikuntaelinten apuvälineratkaisuissa terveydenhuollon koulutuksen ja monipuolisen kokemuksen ansiosta. Kysyimme guruiltamme neuvoa nilkkavammojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Vastaukseksi saimme niin jumppaohjeita kuin vinkkejä apuvälineostoksille.

 

Kir-Fix: Mikä on paras tapa ennaltaehkäistä nilkan nivelsiteen vääntövammoja?

Guru: Tehokkain tapa ennaltaehkäistä nivelsiteen vääntövammoja on estää se ensimmäinen vamma. Nivelsiteen toistuvat venähdykset voivat arpeuttaa ja venyttää nivelsiteitä, jolloin alttius nivelsiteen repeämiselle kasvaa.

Kir-Fix: Miten ensimmäisen vamman syntyä voi ehkäistä?

 

Guru: Nilkkanivel on usean luun ja nivelsiteen muodostama yksikkö, johon kohdistuu esimerkiksi yleisurheilussa suuria voimia juostessa ja hyppiessä. Hyvä suoja nilkan vääntövammoille ovat vahvat nilkan tukirakenteet sekä vahvat jalkaterän, jalkapohjan ja säären lihakset.

Kir-Fix: Millainen treeni vahvistaa tehokkaimmin nilkkaa?

Guru: Parhaita nilkkaa vahvistavia harjoituksia ovat esimerkiksi:

  • nilkan pyöritykset hitaasti
  • pohjeharjoitukset
  • nilkan liikuttaminen kuvion mukaan, esim. aakkosten kirjoittaminen.

Voit tehdä vahvistavia harjoituksia vaikka televisiota katsoessa tai hampaita harjatessa. Helppoa!

Kir-Fix: Jos nilkka nyrjähtää, mikä on paras ensiapu?

 

 

 

Guru: Kylmä, koho ja kompressio eli puristus. Tämä vanha kolmen koon sääntö todella toimii. Kompressio on näistä parhaiten tutkittu ja tärkein keino. Myös kohoasento estää turvotusta tehokkaasti. Kylmähoito supistaa verenkiertoa vamma-alueella ja voi siten vähentää kudosturvotusta.

Käytä kompressiota ja kylmää ensimmäisten vuorokausien aikana usein, jotta saat parhaan hyödyn turvotuksen ehkäisyssä. Tällä voi olla suurikin merkitys sille, kuinka nopeasti pääset takaisin täyteen harjoitteluun.  

Tässä on kylmäkompressiotuotteita Kir-Fixin verkkokaupasta:

Uudelleen käytettävä kylmä-/kuumapakkaus

Tehokas kylmägeeli

Aircast Cryo/Cuff™ kylmäkompressiolaite

Tässä taas luksusluokan nilkkatuki ensiavuksi nyrjähtäneelle nilkalle:

Albrecht Taluair -ilmalastanilkkatuki

Nilkkatuki pumppaa pois turvotusta nilkasta. Tuki on helppo pukea erittäin turvonneeseenkin nilkkaan, koska nilkkaa ei tarvitse pujottaa tai ojentaa, vaan jämäkkä tuki on täysin avattava. Tuen kireyttä voi säädellä turvotuksen mukaan kantalapun avulla. Kova ulkokuori suojaa arkaa nilkkaa. Tukea voi pitää nukkuessakin.

Kir-Fix: Haluaisin hoitaa ja hemmotella rasittuneita jalkojani. Mitä tuotteita suosittelisit?

 

 

Guru: Kokeile näitä elvyttäviä geelejä rasittuneille jaloille. Ne ovat sen ansainneet.

Fast recovery muscle gel

 

 

fresh FEET -geeli jaloille

 

Kir-Fix: Entä miten voin ehkäistä nilkkavammoja varsinaisissa liikuntaharrastuksissa?

 

Guru: Liikuntaharrastuksissa ja urheillessa suosittelen käyttämään aina lajille parhaiten sopivia jalkineita. Lisätukea saat liikuntaan sopivasta nilkkatuesta tai kinesio- ja urheiluteippauksista. Hyvä teippaus on kätevä mutta vaatii jonkin verran osaamista, jotta siitä saa tukevan ja pitävän. Teipin ongelma saattaa olla liima. Kaikki eivät viehäty ”vantaalaisesta karvanpoistosta”.

Kir-Fixin verkkokaupasta löytyy nilkkatukia urheiluun sekä erilaisia teippauksia.

Push Sports 8 -nilkkatuki urheiluun

Kevyt kompressiotuki mahtuu erinomaisesti kengän sisään. Tämä tuki on tarkoitettu lievien vammojen hoitoon tai ennaltaehkäisyyn. Tutkimusten mukaan nilkkavamma uusii noin 20 % tapauksista, mutta nilkkatuki suojaa tehokkaasti uusintavammoilta. Lue englanninkielinen tutkimustiivistelmä nilkkatuen tehosta täältä

 

Refit-kinesioteippi

Kir-Fix: Löytyykö nilkkatreeniin jotain hyviä apuvälineitä?

 

Guru: Apuna voit käyttää tarkoitukseen suunniteltuja kiikkeriä lautoja tai rappusia. Kir-Fixin verkkokaupasta löydät esimerkiksi nämä hauskat ja tehokkaat jumppavälineet jalkalihasten vahvistamiseen:

Vitos-tasapainotyyny

 

VITOS® BOSU BALL -puolipallo

Refit Pro Band -jumppakuminauha

Kiitämme gurua vastauksista. Hartaasti odotettu kesä on täällä. Lähdetään kirmaamaan metsiin, rannoille ja pururadoille! Ollaan kuitenkin varovasti.

Hanki sinäkin kotiin ja mökille ensiaputarpeet – kylmää, kompressiota sekä nilkkatuki – jotta ne ovat heti käytettävissä, jos jotain sattuu.

Ihanaa, turvallista kesää!

close

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat tarjoukset ja tuoreen blogin sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia! Lue Tieetosuojaseloste.