Niina Kauranen pitää polven nivelrikon hallinnassa elintavoilla ja apuvälineillä

Nivelrikko voi laittaa ihmisen seinää vasten. Lähihoitaja Niina Kaurasen ammatillinen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Ajoittain hän tarvitsi kyynärsauvoja, ja särkylääkkeet auttoivat vain hetkellisesti. Niinalla on rohkaiseva tarina kerrottavanaan.

 

Nivelrikko eli artroosi on oikukas sairaus. Jollakin voi olla pitkälle edennyt nivelrikko ilman merkittävää haittaa, joku toinen taas kärsii hankalista kivuista jo alussa.

Nivelrikko ei ole vain ikääntyneiden vaiva, vaan se voi alkaa hyvinkin nuorella iällä. Niina Kauranen on vasta 30-vuotias, mutta on elänyt polven nivelrikon kanssa jo vuosia.

Nivelrikkoon ei ole parantavaa lääkettä, vaan sen kanssa on vain opittava elämään.

Oireisiin on onneksi olemassa paljon lievityskeinoja. Niina on pudottanut painoa, treenannut lihaskuntoa sekä käyttänyt mm. polvitukia.

Haastattelimme Niinaa ja kyselimme vinkkejä polven nivelrikon kanssa pärjäämiseen.

Lopuksi esittelemme liikunnasta ja painonhallinnasta muutaman tutkimustuloksen, joista saa lisää käytännön ohjeita nivelrikon oireiden lievittämiseen.

Niina Kauranen:
”Minua motivoivat liikkumaan ja pitämään itsestäni huolta tulevaisuuden suunnitelmat.”

Kir-Fix: Tiedetään, että nivelrikolle altistaa moni tekijä, mm. muassa perimä, rasittava työ sekä nivelvammat. Millaisen diagnoosin sinä olet saanut?

Niina: Oma nivelrikkoni syntyi toistuvien traumojen seurauksena. Polvilumpiot ovat lähteneet pois paikoiltaan tapaturmassa. Minulle on tehty polviin useampi leikkaus, ja molemmista jaloista on korjattu rakennevika. Sain nivelrikkodiagnoosin ortopedin vastaanotolla kesällä 2016. Nivelrikkoa löytyy polven jokaiselta nivelpinnalta: polvilumpion eli patellan alta sekä reisiluun ja sääriluun välistä.

Kir-Fix: Millaisia hankaluuksia nivelrikosta aiheutui?

 

Niina: Aluillaan oleva nivelrikkokin voi olla kipeä. Tekonivelleikkaus tehdään yleensä vasta kun nivelrikko on riittävän pitkällä. Ennen minäkin kärsin usein jatkuvista polvisäryistä. Särkylääkkeet toivat avun, mutta vain hetkellisesti. Kipujen ollessa pahimmillaan jouduin olemaan sairauslomalla ja käyttämään kyynärsauvoja. Sinnittelin kivun kanssa muutaman vuoden, kunnes loppuvuodesta 2019 polvi kipuili todella paljon.

Kir-Fix: Olet tehnyt paljon töitä nivelrikko-oireiden lievittämiseksi. Painoa olet pudottanut peräti 35 kg. Miten onnistuit siinä?

Niina: Kun ortopedi sanoi suoraan, etteivät polveni tule kestämään hoitotyössä, aloin pohtia, miten saisin painoa alas. Suurin oivallus oli korjata ruokavaliota. Monelle nivelrikkopotilaalle liikkuminen on kivuliasta, jolloin liikunnasta ei oikein ole painonhallintakeinoksi. Silloin on keskityttävä ruokatottumusten muuttamiseen. Oikealla tavalla syömällä, liikkumalla ja lepäämällä kilot karisevat ilman suurta tuskaa.

Kir-Fix: Millainen liikuntaohjelmasi on – vinkiksi muillekin polven nivelrikosta kärsiville?

 

Niina: Teen lihaskuntotreenejä 2–3 kertaa viikossa. Yhtenä tärkeänä osa-alueena polvikipujen hallinnassa on ollut myös pyöräileminen. Lisäksi venyttelen ja pidän liikkuvuudesta huolta.

Kir-Fix: Mikä motivoi sinua liikkumaan, terveyden lisäksi?

Niina: Minua motivoivat liikkumaan ja pitämään itsestäni huolta tulevaisuuden suunnitelmat. Haaveilen kuntosalivalmentajan koulutuksesta ja personal trainerin työstä. Se motivoi jatkamaan edelleen lihasten vahvistamista ja painon pudottamista. Tällä hetkellä nivelrikon oireet ovat lieviä molemmissa polvissa.

Kir-Fix: Olet hyödyntänyt myös Kir-Fixin tuotteita kipujen lievittämiseen. Mitä tuotteita olet käyttänyt ja millaisia kokemuksia sinulla on niistä?

 

Niina: Kun polvi on kaivannut lisätukea, kinesioteipeistä on ollut hyötyä.

Suosikkini on Thuasne Genu Pro Comfort -polvituki, jonka teho perustuu kompressioon. Se on ollut varsin hyödyllinen varsinkin silloin, kun olen kaivannut jämäkämpää tukea polvelle, ja kivut ovat olleet pahempia.

Polvikipujen lievityksessä ovat auttaneet kylmä- ja kuumatuotteet, hierontavasara sekä putkirulla. Hieronta lievittää kipujani, sillä yleensä yksi kivun aiheuttajista ollut polven tukilihasten jumitila.

Entä mitä tiede sanoo nivelrikon itsehoidosta?

Tutkimustuloksia liikunnasta ja painonhallinnasta polven nivelrikon hoidossa

Polven nivelrikkoon auttaa parhaiten liikunnan ja painonpudotuksen yhdistelmä

Tutkimusten mukaan nivelrikon etenemistä voidaan hidastaa pudottamalla painoa ja kipua rauhoittaa vahvistamalla polvea ympäröiviä lihaksia.

Tehokkainta tutkimusten mukaan on yhdistää liikunta ja painonpudotus. Lue tutkimusten tiivistelmät yhdysvaltalaisen National Library of Medicine -sivustolta:

Intentional Weight Loss in Overweight and Obese Patients With Knee Osteoarthritis: Is More Better?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29911741/

The effects of intensive dietary weight loss and exercise on gait in overweight and obese adults with knee osteoarthritis. The Intensive Diet and Exercise for Arthritis (IDEA) trial

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31732174/

Exercise and dietary weight loss in overweight and obese older adults with knee osteoarthritis: the Arthritis, Diet, and Activity Promotion Trial

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15146420/

Millaista liikunnan pitää olla, että siitä on apua nivelrikkoon?

Tarkkaa liikunnan määrää, kestoa tai harjoittelun muotoa nivelrikon hoitoon ei vielä tiedetä. Tutkimuksissa on saatu seuraavia tuloksia:

  1. Puoli tuntia kolme kertaa viikossa vähintään kolmen kuukauden ajan tuo tehokkaan vaikutuksen.
  2. Vähintään kolme kertaa viikossa harjoittelu vähensi kipua ja paransi toimintakykyä tehokkaammin kuin alle kaksi kertaa viikossa harjoittelu.
  3. Ohjattu aerobinen harjoittelu: mitä useammin osallistuu ohjattuun aerobiseen harjoitteluun, sitä enemmän kipu vähenee.
  4. Vain jatkuva harjoittelu tuo pysyviä vaikutuksia.

Lue lisää UKK-instituutin sivuilta:

Liikunta lievittää nivelrikon oireita

Liikunta lievittää nivelrikon oireita

Tiede sanoo siis samaa mitä Niinankin esimerkistä voimme todeta. Omalla toiminnalla voi helpottaa nivelrikkovaivoja paljonkin. Kohtuullinen, säännöllinen liikunta ja normaalipaino auttavat pitkälle.

Mutta aina ei pärjää pelkällä asenteella. Tee kuten Niina ja ota erilaiset polvituet ja muut apukeinot käyttöön. Nivekipuihin ja toimintakyvyn parantamiseen löytyy monenlaista apua Kir-Fixin hyllystä.

Kiitos Niina Kauraselle rohkaisevan tarinansa jakamisesta! Seuraa Niinan treenejä ja elämää Instagramissa: @niinuska_

Lue lisää polvituista blogistamme

close

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat tarjoukset ja tuoreen blogin sähköpostiisi

Emme lähetä roskapostia! Lue Tieetosuojaseloste.