Osallistutpa kotona live-treeneihin tai liikut itsenäisesti, tärkeintä on, että teet sen oman kunnon mukaan ja nautit siitä.

 

Varaa liikuntatuokiolle riittävästi tilaa

Riippuu tietenkin siitä, mitä teet – zumbaat tai venyttelet, huolehdi siitä, että sinulla on riittävästi tilaa liikkua turvallisesti joka suuntaan. Huomioi laatikostojen ja pöytien terävät reunat, ja siirrä huonekaluja mahdollisuuksien mukaan. Kotona katto tai lamppu voi tulla vastaan, jos hyppäät steppilaudalla tai heilautat kahvakuulaa. Korona-aikaan siivous on hyvää treeniä. Siivous lievittää stressiä ja järjestys rauhoittaa mieltä.

Lopputuloksesta tulee hyvälle mielelle, varsinkin jos palkitset itsesi lopuksi kupillisella hyvää kahvia tai teetä. Siivouksen jälkeen lattia voi olla erittäin liukas riippuen käytetyistä pesuaineista. Sisäliikuntakenkä suojaa ja tukee jalkaa, aivan kuten salillakin. Paljain jaloin voi treenata ja silloin treeni vahvistaa jalan proprioseptiikkaa. Mikäli sinulla on nilkkatuki, suosittelemme kuitenkin sen kanssa aina kenkää.

Push sports ankle 8 nilkkatuki

Alku lämmittely torjuu vammoja

Alkulämmittely on erittäin olennainen osa treeniä ja torjuu vammoja https://yle.fi/uutiset/3-6848616. Alkulämmittely valmistelee kehon liikuntasuoritukseen monella eri tavalla ja on siksi tärkeä. Hyvä alkulämmittely toimii sellaisenaan esimerkiksi aamujumpasta. Hyödynnä kerrostalossa portaat. Käy portaissa kävelemässä ylös, alas muutaman kerran. Valitse lämmittely liikkeeksi isoja kokonaisvaltaisia liikkeitä, kuten kyykky ja punnerrus.

Carpe diem ja sulje puhelin

Rauhoita hetki mielen ja kehon hyvinvoinnille ja sulje puhelin. Jos mahdollista, ota tila kokonaan haltuusi ja sulje myös ovi. Koirat ja kissat saattavat haluta ”zempata” hikistä treenaajaa tulemalla lähelle. Joogassa karvakamu voi toimia mutta kahvakuulatreeneissä ystävä on parempi poistaa treenitilasta oman turvallisuutensa vuoksi. Venyttely on mieluista tehdä tukevalla jumppamatolla. Miksei paksulla räsymatollakin, mutta jumppamatosta on helpompaa pyyhkäistä hikipisarat. Jos polvi on kipeä, voit hyötyä esim. laadukkaasta kompressiopolvituesta, joka myös pehmentää kun polvi on alustaa vasten. Thuasne Genu Pro Comfort
Toisinaan liikunta voi olla rauhoittavaa. Tässä joogassa on tarjolla lempeyttä keholle ja mielelle https://www.youtube.com/watch?v=dXaG97qNXg8

Tunne kehosi ja rajasi

Aloita liikkuminen ja etenkin uusi laji maltilla. Rasitusvammoja ei pääse syntymään, jos harjoitus on ollut kehollesi sopiva. Hyödynnä peili. Peilin edessä liikkumalla pystyt seuraamaan treeniä ja arvioimaan paremmin liikeratoja ja nivelten oikeaa asentoa. Korona-aikana on mahdollisuus ostaa myös yksityistunteja. Live-nettijumpissa laita reippaasti zoomipäälle, jotta ope näkee ja voi korjata virheet! Ota tila haltuun ja revittele sydämesi pohjasta!

Näköaistin merkitys

Silmä tuottaa meille tärkeää informaatiota ympäristöstä. Laita painot, juomapullot ym. treeni tavarat eteesi, että näet missä ne ovat. Nyt voit keskittyä turvallisesti treenaamiseen ja muista hymyillä!