Hyötyliikunnalla vuosia elämään ja elämää vuosiin

Liikunta ei tarkoita verta, hikeä ja kyyneliä. Terveellisiä askelia voi kerätä pelaamalla Pokémonia ja kaloreita polttaa nauramalla.

Meissä kaikissa itää sohvaperuna. Meidät on luotu liikkumaan, mutta myös välttämään energiankulutusta. Nykyajan mukavuudet mahdollistavat elämisen liikkumatta ja kaloreita tuhlaamatta.

 

Liikkumattomuus on tragedia niin yksilölle kuin veronmaksajille

UKK-instituutin mukaan liikkumattomuus yhdessä epäterveellisten elintapojen kanssa on yhteydessä sairauslomiin ja moniin kansansairauksiin, kuten diabetekseen, aivohalvauksiin, masennukseen ja joihinkin syöpiin. Veronmaksajille liika istuminen ja joutenolo aiheuttaa vuosittain jopa 7,5 miljardin euron kustannukset.

Entä jos kehotus harrastaa liikuntaa nostaa riman niin korkealle, ettei halua edes aloittaa?

 

Onneksi liikuntaa ei ole pakko harrastaa, vaan voit elää sitä

Pienillä valinnoilla saat kehoosi hyvää tekevää liikettä. Kun nouset istumasta, energian kulutuksesi kasvaa välittömästi 13 % ja reisilihasten aktiivisuus 200 %. Kävellessä energiankulutus tuplaantuu istumiseen verrattuna.

Tässä blogikirjoituksessa näemme, miten puuhaileva elämäntapa voittaa verenmakuiset pyrähdykset 10–0. Paljastamme myös, miten me Kir-Fixillä torjumme sohvaperunoitumista.

Kyse on tietenkin hyöty- eli arkiliikunnasta. Mutta mitä se tarkoittaa?

 

Hyötyliikuntaa on kaikki liikkuminen, joka tapahtuu muun tekemisen sivutuotteena

Hyöty- eli arkiliikuntaa ovat esim.:

  • työmatka pyörällä tai kävellen auton sijasta
  • portaat hissin sijaan
  • siivoaminen ja muut kotityöt, ml. remontointi ja nikkarointi
  • lasten kanssa leikkiminen
  • auton korjaaminen ja puhdistaminen
  • kävelypalaverit ja -kokoukset
  • musiikin soittaminen instrumentilla, esim. rummuilla tai kitaralla
  • pelit joissa liikutaan, esim. Pokémon GO, tanssi- ja laulupelit
  • pihatyöt: haravointi, lumityöt, nurmikon leikkuu ja kukkapenkin hoitaminen
  • polttopuiden tekeminen ja vesien kanto
  • marjastus ja sienestys.

Hyötyliikunnalla lyöt kolme kärpästä yhdellä iskulla: saat kotityöt tehdyksi, kalorit poltetuiksi ja kehon huolletuksi.

Tiesitkö, kulutat pienen suklaapalan kalorit nauramalla 10–15 minuuttia päivän mittaan? Tempaise siis suupielet korviin arjen askareita tehdessä.

 

Pätkäliikkuja pääsee pitkälle

UKK-instituutti julkaisi 21.10.2019 uudet liikuntasuositukset 18–64-vuotiaille. Kevyttä liikuntaa tulisi harrastaa mahdollisimman usein ja paikalla olo katkaista liikuskelulla aina kun voi.

Jo muutaman minuutin pätkät kevyttä liikuntaa päivässä riittävät parantamaan veren rasva- ja sokeriarvoja, pitämään nivelet vetreinä, verenkierron vilkkaana sekä mielen kirkkaana.

Itsensä haastamisessa hiki lentäen ei ole mitään pahaa. Mutta leppoisamman liikunnan etu on siinä, että sitä jaksaa pidempään, jolloin liikettä kertyy enemmän ja myös kaloreita voi palaa enemmän.

 

Kir-Fix tuhlaa askelia ja voittaa hyvinvointia

Kir-Fix kannustaa työntekijöitään hyötyliikuntaan. Työmatkat taitamme polkupyörällä, ja meillä on usein kävelypalavereja.

Toimitusjohtaja Katja Niemen suosikkihyötyliikuntaa ovat metsäpalaverit. Metsä on rauhoittava paikka, joka tutkitusti laskee verenpainetta. Jo 20 minuutin oleskelu metsässä laskee verenpainetta | Yle Uutiset | yle.fi

Kir-Fixin toimistolla voi ohjata tulostustyön toisen kerroksen tulostimeen. Logistiikkakonsultti saattaisi kauhistua turhien askelten määrästä, mutta me nautimme niiden tuomasta hyvinvoinnista ja energiasta.

Säännöllinen liikunta ja terveelliset elintavat ehkäisevät yhdessä kroonisia kansansairauksia ja ennenaikaista kuolemaa.

Tuhlaa askelia, älä elämää.

 

Lähteet:

Aikuisten liikkumisen suositus – UKK-instituutti

Liikkumattomuuden kustannukset Suomessa – UKK-instituutti

PT Nadia Ammouri